OKM, HR ondersteuning bij Ontwikkeling en Kennismanagement 


ALGEMENE VOORWAARDEN

(Gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Woerden onder nummer: 62053051            op 7 december 2015.)                                                           

Artikel 1 Toepassingsgebied

1.1        Deze voorwaarden zijn van toepassing bij opdrachten aan en op alle aanbiedingen en overeenkomsten waarbij OKM, HR ondersteuning bij Ontwikkeling en Kennismanagement, gevestigd aan de Sikkelweide 12, 3437 XK te Nieuwegein, ten deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door R. Lamers, eigenaar van OKM, hierna te noemen: OKM*) partij is, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

1.2     Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend. Eventuele inkoop‑ of andere voorwaarden van cliënt zijn niet van toepassing, tenzij deze door OKM uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard.

Artikel 2 Aangaan overeenkomst

2.1        Overeenkomsten en nadere overeenkomsten, welke niet schriftelijk zijn aangegaan, zijn voor OKM eerst bindend na schriftelijke bevestiging van de zijde van OKM.

2.2      De verplichtingen van OKM gaan nooit verder dan door OKM schriftelijk is bevestigd.

Artikel 3 Offerte en totstandkoming overeenkomst

3.1       Alle schriftelijke aanbiedingen van OKM zijn vrijblijvend en geldig gedurende 14 dagen na dagtekening, tenzij in het aanbod schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Indien cliënt het aanbod niet binnen de voornoemde termijn heeft aanvaard, vervalt het aanbod tenzij verlenging van het aanbod schriftelijk is overeengekomen. Na verval van het aanbod is OKM gerechtigd het aanbod te wijzigen.

3.2       Het aanbod is gebaseerd op de door cliënt verstrekte informatie, waarbij OKM mag vertrouwen op de juistheid en volledigheid hiervan.

3.3       Een overeenkomst komt pas tot stand indien cliënt en OKM de aanvaarding van het aanbod ter bevestiging van de opdracht beiden schriftelijk ondertekend hebben.

Artikel 4 Medewerking door cliënt

4.1       Cliënt zal OKM steeds tijdig alle voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst nuttige en noodzakelijke gegevens of inlichtingen verschaffen en alle medewerking verlenen.

4.2       Cliënt staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan OKM verstrekte informatie, ook indien deze van derden afkomstig is.

4.3       Indien de uitvoering van de overeenkomst wordt vertraagd doordat cliënt zijn in de artikelen 4.1 genoemde verplichting niet nakomt dan wel de door cliënt verstrekte informatie niet voldoet aan het in artikel 4.2 bepaalde, zijn de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van cliënt en is OKM bevoegd het daardoor noodzakelijke geworden meerwerk in rekening te brengen.  

Artikel 5 Uitvoering

5.1   OKM zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uitvoeren en  zal zoveel mogelijk rekening houden met redelijke wensen van cliënt, mits dit naar oordeel van OKM bevorderlijk is voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst.

5.2       Indien en voor zover een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft OKM het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.

Artikel 6 Intellectueel eigendom

 6.1      Alle rechten van intellectuele aard met betrekking tot van OKM afkomstige of door OKM  gebruikte programma’s, ontwerpen, werkwijzen, adviezen, etc. worden en blijven zowel tijdens als na de uitvoering van de opdracht het eigendom van OKM, een en ander ongeacht het aandeel in de totstandkoming van de programma’s, ontwerpen, werkwijzen, adviezen, etc. van de cliënt, het tussenkomstbureau of ingeschakelde derden.

Artikel 7 Wijzigingen en meerwerk

7.1       Partijen kunnen tussentijds overeenkomen dat de aanpak en omvang van de overeenkomst en/of de daaruit voortvloeiende werkzaamheden worden uitgebreid of gewijzigd. Meerwerk zal door OKM in principe slechts dan worden verricht, indien door partijen daaromtrent een schriftelijke nadere overeenkomst is getekend.

7.2       Deze extra werkzaamheden zullen door cliënt worden vergoed volgens de gebruikelijke tarieven van OKM.

7.3       Cliënt aanvaardt dat door wijzigingen van de werkzaamheden als bedoeld in artikel 7.1 het overeengekomen of verwachte tijdsstip van voltooiing van de overeenkomst kan worden beïnvloed.

7.4       Indien naar het oordeel van OKM een wijziging in de uitvoering van de overeenkomst nodig is om aan de verplichtingen jegens cliënt te voldoen, is OKM bevoegd die wijziging, naar redelijkheid en billijkheid aan te brengen.

Artikel 8  Honorarium

8.1       Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een tarief per uur of een vast honorarium overeenkomen.

8.2       Beide tarieven zijn exclusief reis- en verblijfskosten.

Artikel 9 Prijs en betaling

9.1       Betaling door cliënt dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, zonder korting of verrekening, door overschrijving naar een door OKM aan te wijzen bankrekening.    

9.2       Cliënt dient 50 % van het overeengekomen honorarium vooraf te voldoen, tenzij partijen schriftelijk anders overeengekomen zijn.

9.3       Indien cliënt de verschuldigde bedragen niet binnen de overeengekomen termijn betaalt,  verkeert hij zonder ingebrekestelling in verzuim. OKM is bevoegd de vordering uit handen te geven in welk geval de cliënt naast het alsdan verschuldigde totale bedrag tevens gehouden zal zijn tot vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten, waarvan de hoogte wordt bepaald op 15% van het totale verschuldigde bedrag, en van eventuele gerechtelijke kosten. 

 9.4       Heeft cliënt bezwaar tegen een factuur van OKM dan geeft cliënt dit binnen 14 dagen na dagtekening van de factuur te kennen. Cliënt heeft tot 14 dagen na dagtekening van de factuur de tijd dit bezwaar schriftelijk te motiveren. Indien cliënt niet aan bovenstaande heeft voldaan, wordt cliënt geacht de factuur te hebben aanvaard.

9.5       Alle prijzen zijn exclusief BTW en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd.

Artikel 10 Termijnen

10.1     Overschrijding van een overeengekomen (op)leveringstermijn geeft de cliënt niet het recht de overeenkomst te annuleren, of de afname van ‑ of betaling voor diensten te weigeren, tenzij hij OKM schriftelijk alsnog een redelijke termijn voor de levering heeft gesteld en OKM ook binnen deze termijn niet aan haar verplichtingen zal hebben voldaan.

Artikel 11 Overmacht

11.1     Bij overmacht worden de leverings‑ en andere verplichtingen van OKM opgeschort. In dat geval  is OKM verplicht te leveren zodra dit redelijkerwijs mogelijk is. Met overmacht wordt gelijkgesteld onvoorziene omstandigheden met betrekking tot personen en/of materiaal waarvan OKM zich bij de uitvoering van de overeenkomst bedient of pleegt te bedienen, welke van dien aard zijn dat de uitvoering van de overeenkomst daardoor onmogelijk, dan wel dermate  bezwaarlijk en/of onevenredig kostbaar wordt dat prompte naleving van de overeenkomst in  redelijkheid niet van OKM kan worden gevergd.

Als zodanige omstandigheden komen onder meer in aanmerking: overheidsmaatregelen, bedrijfs‑, verkeers‑ en of transportstoringen, storingen in de aflevering van benodigde hulpmiddelen, ziekte van ingezet personeel, werkstakingen, uitsluitingen, belemmeringen door derden, door beide partijen onvoorziene technische complicaties, etc. Indien OKM bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan is OKM gerechtigd het reeds geleverde afzonderlijk te factureren en is de cliënt gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke transactie.

Artikel 12  Aansprakelijkheid

12.1   De totale aansprakelijk van OKM wegens toerekenbare tekortkoming in nakoming van de  overeenkomst is beperkt tot vergoeding van de directe schade tot maximaal het bedrag van de tot het moment van de fout gedeclareerde opdrachtsom. Bij opdrachten met een duur langer dan 1 jaar is de vergoeding beperkt tot een maximum van 1 maal het jaarhonorarium. 

12.2   De aansprakelijkheid van OKM wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de   overeenkomst ontstaat slechts indien cliënt OKM onverwijld en deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt, stellende daarbij een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming, en OKM  ook na die termijn toerekenbaar in de nakoming van de verplichtingen tekort blijft schieten.

12.3   OKM is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt doordat cliënt tekort is geschoten in het tijdig verstrekken van juiste informatie welk OKM , naar haar oordeel, nodig heeft voor een  juiste uitvoering van de overeenkomst. 

12.4 Cliënt zal OKM en/of het tussenkomstbureau vrijwaren voor aansprakelijkheid als gevolg van aanspraken van derden alsmede voor schade, die is veroorzaakt door handelen of nalaten van bij de uitvoering van de overeenkomst betrokken derden.  

12.5 Buiten de in artikel 12.1 genoemde aansprakelijkheid rust op OKM geen enkele aansprakelijkheid voor schadevergoeding jegens cliënt en/of derden, ongeacht de grond waarop een actie zou worden gebaseerd.

Artikel 13 Annulering

13.1    OKM behoudt zich het recht voor om overeenkomsten geheel of gedeeltelijk te annuleren bij zodanige wijziging van wet, regelgeving, rechtspraak of (semi‑)overheidsbeleid dat nakoming in redelijkheid niet meer van OKM kan worden verlangd. In dergelijke gevallen dient OKM de annulering schriftelijk aan de cliënt mede te delen. Deze is in dergelijke gevallen niet gerechtigd een schadevergoeding te vorderen.

Artikel 14 Beëindiging

14.1    Tussentijdse beëindiging van een overeenkomst is slechts mogelijk indien partijen zulks uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen of onder betaling van het verschuldigde bedrag tot het oorspronkelijke einde van de overeenkomst, tenzij partijen schriftelijk een andere betaling schriftelijk overeengekomen zijn.

Artikel 15 Toepasselijk recht

15.1    Alle overeenkomsten met cliënten zijn onderworpen aan Nederlands recht.

Artikel 16 Geschillen

16.1    Alle geschillen welk tussen OKM en cliënt mochten ontstaan naar aanleiding van een overeenkomst dan wel naar aanleiding van overeenkomsten die daarvan het gevolg mochten zijn, zullen worden berecht door de bevoegde rechter te Utrecht, tenzij OKM ervoor kiest het geschil aan een ander gerecht voor te leggen.

16.2     Alle in redelijkheid gemaakt gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, die het gevolg zijn van niet-nakoming door cliënt van verplichtingen voortvloeiende uit de overeenkomst komen voor rekening van cliënt.

Artikel 17 Slotbepaling

17.1    OKM is bevoegd deze algemene voorwaarden te wijzigen. Van toepassing zijn steeds de laatst gedeponeerde versie van de algemene voorwaarden.

17.2     Ingeval een of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig blijken te zijn of worden vernietigd, blijven deze algemene voorwaarden voor het overige in stand. Voor de nietige dan wel vernietigde bepaling(en) treedt alsdan een rechtsgeldige bepaling in de plaats, die de nietige dan wel vernietigde bepaling(en) voor wat betreft de inhoud, strekking en gevolg zo dicht mogelijk benadert.

17.2    Cliënt is niet gerechtigd zijn rechten en verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst over te  dragen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van OKM.


___________________________________________________________________________________

*)  De voorwaarden zijn eveneens van toepassing wanneer in plaats van OKM de handelsnaam KMnet en/of LamersHRadvies wordt gebruikt. 


===========================================================================